Gisteravond en vannacht was er een zwaar onweer.
Donder, bliksem, veel regen, maar vooral felle wind tot meer dan 30 knopen.
Wij liggen voor anker en dergelijke winden zetten uiteraard veel druk op het anker.
Een collega zeilboot in de baai zijn anker heeft gelost en hij heeft uren in de baai op motor blijven ronddraaien tot de wind gaan liggen was om dan opnieuw zijn anker uit te gooien.
Ook zijn bijboot was niet goed vastgemaakt en was op drift geslagen
Onderaan zie je een video van het onweer.
Wij zijn om 8u30 vertrokken omdat er voor de hele dag en nacht opnieuw onweders met veel regen en wind voorspeld is.
Zo'n 15 mijl zuidwaarts kennen we een heel goed afgeschermde baai waar we aan de aanlegsteiger van een restaurant kunnen liggen (cfr 16 september) op het eiland Mljet
De reis was nu anders dan wat we gewoon zijn : koud, regen en veel wind.
Gelukkig waren er geen hoge golven.
Met dit weer varen heeft ook zijn charmes (als het maar occasioneel is natuurlijk π).
2 videos met het onweer.
In zo'n baai is het pikdonker.
Door de felle wind draait de Blue Eyes 180° rond het anker,
In zo'n baai is het pikdonker.
Door de felle wind draait de Blue Eyes 180° rond het anker,
Je kan echter de rotsen niet zien.
Je kan dus ook moeilijk inschatten of het anker aan het lossen is en de boot zich verplaatst (en zich mogelijks tegen de rotsen gooit)
Je kan dus ook moeilijk inschatten of het anker aan het lossen is en de boot zich verplaatst (en zich mogelijks tegen de rotsen gooit)
Bliksemschichten helpen je om je positie te controleren.
Om de druk op het anker te verlichten moet je zoveel mogelijk ketting lossen. Ik heb meer dan 40 m ketting in het water gelaten waardoor het al heel erg moet zijn vooraleer het anker lost.
Bij het ankeren controleer ik ook altijd of het anker zich ingraaft door gas achteruit te geven.
Alles is uiteindelijk prima verlopen.
Het ziet er maar triestig uit vandaag.
Ontbijt bij regen π.
t'Ja, dit is een andere tenue dan wat we gewend zijn π€.
Een dergelijk pak is geen luxe.
Om het te kunnen volhouden met dit weer mag je
vooral niet nat worden en geen kou krijgen.
Onze route. Wij hebben net de baai verlaten en
zetten koers naar het eiland Mljet.
Een route van 15 mijl (op de kaart staat verkeerdelijk 4,7mijl omdat het wit kruisje niet juist stond. Deze moet zich op het rode kruisje bevinden om de exacte afstand te kennen).
Een route van 15 mijl (op de kaart staat verkeerdelijk 4,7mijl omdat het wit kruisje niet juist stond. Deze moet zich op het rode kruisje bevinden om de exacte afstand te kennen).
Het regent pijpenstelen. We zien amper de andere boten.
Nu valt op dat de huurboten geen AIS hebben waardoor
ik ze niet op mijn scherm zie.
Ik ga de bijboot straks ook moeten ledigen.
Hier zie je de windsnelheid.
Zo ziet de baai eruit. Mooi achter de hoek en
beschermt door hoge bergen.
Bij onze aankomst was het weer beter.
Achter de hoek ligt onze bestemming.
Je kan de doorgang visueel nog niet zien.
Hier gaan we rustig liggen en lekker gaan eten.
2 vliegen in 1 klap !
Het zwart bolletje is de Blue Eyes.
Goed beschermd door de hoge bergen.
Goed beschermd door de hoge bergen.
Ondanks het slechte weer zijn we de benen nog
eens gaan strekken.
De baai waar overnachten.
En nu genieten.
De ochtendstond had deze morgen al heel wat
minder goud in de mond π.
Onze nieuwe ligplaats.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten