Ideaal zeilweer vandaag. Staalblauwe hemel.
Er staat een goede noorderwind (12 kn) en ik moet naar het oosten. Perfect dus.
Eindelijk eens geen wind op kop.
Ik kon onmiddellijk buiten de haven, in de baai van La Spezia, al op zeil varen.
Het ging prima tot op een gegeven ogenblik op volle zee de wind wat aanwakkerde.
Niets om zich ongerust over te maken, dacht ik. Op de noordzee zou ik het grootzeil onmiddellijk reven (korter maken) zodat je minder wind neemt, maar doordat ik op de middellandse zee al 3 jaar rustig kan varen was ik niet alert genoeg. Een beginnersfout!
Plots waren er langdurende rukwinden tot 30 knopen en verloor ik de controle over de boot.
Hetgeen wil zeggen dat de wind sterker is dan het roer en de boot heel erg gaat overhellen aan één kant en dan draait naar de richting vanwaar de wind komt om dan terug recht te komen.
Dit is een fout die ik niet mocht gemaakt hebben.
Het probleem is om met de felle wind (in uw eentje) uw zeil proberen binnen te halen.
Je kan niet tegelijk aan je roer zitten om de controle over de boot te krijgen en aan de touwen bezig zijn.
De automatische piloot kan in die omstandigheden ook niet helpen, want die houd de druk niet.
Uiteindelijk heb ik de touwen van de genua losgemaakt en laten schieten om zo wat druk weg te nemen en kon ik hem op die manier gemakkelijk oprollen
Dan kon ik mij concentreren om het grootzeil gedeeltelijk op te rollen om met een kleiner zeil verder te varen.
Dat ging prima tot de wind draaide en van schuin achteraan kwam.
Dan heb ik het grootzeil volledig opgerold en de genua (eerst gedeeltelijk om te zien wat het effect op was, nadien volledig) terug uitgerold.
In dat tumult ben ik een fender kwijtgespeeld .
Ik heb het grootzeil ook iets te ver in de mast gerold waardoor hij vast kwam te zitten . Die kon ik voorlopig niet meer gebruiken, want met dit weer ging ik niet in de mast kruipen om hem los te maken :) . Dat is een werkje voor in de haven.
Ik heb een hele tijd enkel met de genua kunnen varen tot de wind geleidelijk opnieuw naar het oosten draaide. Dan maar verder op motor.
Enfin, een heel technische uitleg om te zeggen dat het mijn dagje niet was.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik tijdens die hectische toestanden geen foto's heb kunnen maken :).
In de haven mocht ik nog eens binnen in de kajuit alles opruimen. Er waren 2 kastjes opengevlogen en alles is eruit gekieperd en lag verspreid over de grond. Gelukkig niets kapot :) .
Goed voorbereid aan de tocht.
De haven uitgang. Prachtig weer.
Prachtig besneeuwde bergtoppen.
Dit was perfect zeilweer.
En het bijbootje volgt gedwee :)
Hier ging alles nog prima.
Je merkt dat de Blue Eyes al mooi begint over te hellen, maar dit is normaal .
Ik neem toch geen risico en bind mij vast aan de boot.
Dat geel touw hangt ook vast aan mijn reddingsvest.
Dit is net voor het mis ging.
Je merkt aan de golven dat het wat woeliger is.
Dit is toen ik de situatie opnieuw in de hand had.
Zelfs met een half grootzeil en zonder genua haal ik mooie snelheden.
Dit was opnieuw plezant zeilen
Hier vaar ik enkel op genua
In de verte ligt Pisa.
In feite is het een dorpje aan de kust waar de jachthaven ligt.
Pisa stad ligt op 12 km van de kust.
De haveningang. Tussen de rode en de groene boei.
Het is intussen al valavond tegen dat ik aangemeerd ben.
Dit is de boosdoener. Die verdikking blokkeerde het zeil.
Met een schroevedraaier een beetje gewrongen en opgelost.
Voila, opgelost
Ik heb nu toch een glaasje cava verdient hé :)
Ha ja, ik had op de markt in La Spezia verse tonijn gekocht !
Perfect gebakken. Blue van binnen. Heerlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten