Lang geslapen :)
Deze morgen wat klusjes gedaan (en blog bewerkt). Deze namiddag wat gaan fietsen.
Voor de rest weinig gebeurt.
Tijd om de Blue Eyes beter voor te stellen.
De Blue Eyes is een schip van de werf Jeanneau . Het is een Sun Odyssee 50DS (50 voet) met een heel aangename leefruimte.
Bouwjaar 2009.
De totale lengte is 15,02 m en de breedte is 4,5m
Diepgang 2,20 m
Waterverplaatsing (gewicht) = 13.000 kg
Het schip heeft een ruime leefruimte met aparte keukenhoek en kaartentafel.
De keuken bestaat uit 2 grote frigo's waarvan we er 1 kunnen omschakelen naar diepvriezer. Een dubbele wasbak, 3 gasbekkens en een gasoven.
Warm water hebben we van een elektrische boiler van 100 l
Drinkbaar water hebben we van 2 tanks (totaal 700 l)
Achteraan, onder de kuip is de grote kajuit met dubbel bed, ingebouwde kastjes en ensuite badkamer met douche, elektrisch toilet en lavabo.
Vooraan hebben we 2 kleine kajuiten met elk hun (kleine) badkamer (elk een toilet, douche en lavabo).
Buiten hebben we een heel grote zitkuip hetgeen heel comfortabel reizen is (je leeft immers meer buiten dan binnen)
Wij hebben het midden compartiment tussen beide kleine kajuiten vooraan weggenomen om er een ruime kajuit van te maken.
Om te zeilen hebben we het volgende:
- 4 winches waarvan 1 elektrisch.
- het grootzeil draait in de mast (in plaats van het naar boven te hijsen).
- Automatische piloot
- elektronika: Radar, AIS, Navigatie (gps), dieptemeter, windsnelheidsmeter, windrichting, snelheid van de boot (over water en over de grond).
- Electrisch ankelier met meterteller (zodat ik weet hoeveel ketting ik gebruik om te ankeren)
- boegschroef (om de neus van het schip te laten draaien)
- 2 marifoons (1 vaste en 1 draagbare) om te kunnen communiceren met havens of een noodoproep te doen.
- Een dieselmotor merk Yanmar met 110 pk met een kruissnelheid van 8 knopen aan 2.000 toeren/min.
Een heel zuinige motor. Dieseltank is 270 l. Daar kom ik heel het seizoen mee toe.
De elektrische winch, automatische piloot en het zeil in mast geeft mij de mogelijk om de boot alleen te besturen, hoewel het natuurlijk gemakkelijker is met 2 personen.
Naast het grootzeil is er natuurlijk de genua en de gennaker waarvan je de perikelen kent. De gennaker is niet echt noodzakelijk, maar handig als je de wind van achter hebt.
Wij hebben de Blue Eyes vorig jaar in januari in Menton (Frankrijk) gekocht van een Italiaanse topadvocaat die alle 6 à 7 jaar een nieuw (en groter) schip koopt.
Hij heeft nu een Jeanneau 57 voet gekocht.
De Blue Eyes heeft voordien weinig gevaren (4 weken op een jaar) en werd voor de rest onderhouden door de dealer van Jeanneau in Menton.
Dit schip is als nieuw en was dan ook in perfecte staat.
Wij hebben een aantal zaken aangepast omdat wij verre reizen gaan maken.
Zo hebben wij AIS geïnstalleerd. Dit geeft ons de mogelijkheid om oa 's nachts veilig te kunnen varen. Wij zien andere boten en de andere boten zien ons.
Samen met de radar heb je een heel goed beeld van de andere schepen en hun vaarroute.
Dankrij AIS kunnen jullie onze route volgen via www.vesselfinder.com
Wij hebben eveneens een generator geïnstalleerd zodat wij onze eigen elektriciteit kunnen opwekken.
Voor ons comfort hebben we eveneens airco en CV geplaatst.
Wij hebben ook radio en TV aan boord.
Voor internet werken we via Tethering via de smartphone. Ik heb daarvoor een speciaal abonnement voor internet in europa bij Mobistar (nu Orange) in afwachting van volgend jaar wanneer roaming afgeschaft wordt. Dat werkt perfect.
Voor de veiligheid hebben we een reddingsvlot (nieuw sedert vorig jaar), 2 automatische reddingsvesten, 8 gewone reddingsvesten, 2 lifelines, een bijboot (Zodiac) met Yamaha motor van 4pk.
Om te kunnen vaar heb je een ICC vaarbrevet en een brevet beperkte radiofonie (voor de marifoon) nodig.
Om de boeg te beschermen tegen zwiepen van het anker heb ik een inox beschermplaat geïnstalleerd
De kuip met bescherming tegen zon en regen
De leefruimte
Eethoek
Zithoek
Zithoek met kaartentafel en bar (onder de blauwe leggers)
Keuken met de 2 frigo's en wasbak
Thermostaat airco/cv
Navigatie binnen + bediening generator
Idem, s'avonds
Voorste kajuit
Gasvuur en oven
Kaartentafel met TV en instrumentenpaneel en trap om naar buiten te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten