donderdag 11 mei 2017

Dinsdag 9 mei


Vertrek richting Marseille!

's Morgens waait het nog meer dan 30 knopen. Volgens de weerberichten zal het vanaf 12u geleidelijk aan minder waaien.

Wij zouden graag vroeg vertrekken want de afstand is 45 mijl (zo'n 85 km), dat is een behoorlijke afstand.
Probleem: de wind waait van bakboord (links van de boot). Zodra ik vertrek vliegt de voorkant van de boot tegen de rechterpaal. De boegschroef kan daar niets aan verhelpen. Ann kan het touw aan de andere paal ook niet houden omdat de wind te hevig is.

Dan maar wachten tot de wind beetje afneemt.
Om 13u wagen we het erop: Ann kan de boot vooraan houden. Ik laat het achterste touw geleidelijk los terwijl ik vooruit vaar. Alle sis vlot verlopen!
De zee zelf was kalm. Geen golven.

Wind schuin van achter; dwz heel comfortabel zeilen.


Eindelijk zijn we de haven uit geraakt!
Het is intussen al 14u


Op zee is het een aangenaam windje. Heel mooi weer.
Geen golven.


2 dolfijnen houden ons een tijdje  gezelschap.





Hert is ook warmer dan vorige dagen.




Hier naderen we de monding van de Rhône
(uiterst rechts van de kaart zie je de Rhône)

Dit is de route die we nog moeten doen om tot Frioul te varen.
Dit is een eilandje net voor Marseille
Al die driehoekjes zijn grote schepen die in het industriegebied (chemie) liggen
 in een baai net naast de mondig van de Rhône


Even rusten...


De monding van de Rhône


Het is gevaarlijk om dichterbij te komen omdat het op sommige 
plaatsen heel ondiep is.


Dit is het zicht: chemiebedrijven.
Ik had me de monding van de Rhône romantischer voorgesteld


Idem


Idem


Het is al valavond. 


De kust



In de verte is de achterkant van onze bestemming:
Ille de Frioul.



2 cruiseschepen zijn vanuit Marseille vertrokken richting...


De haven ligt aan de achterkant van het eiland.
Marseille in de baai.



In de verte zie je Marseille.


We zijn er bijna... We zijn er bijna...




Net voor de haven nog een klein eilandje met een fort erop.





Voila, aangemeerd, en nu: un gros dodo !!!



Geen opmerkingen: